Η εορτή της Πεντηκοστής

Η εορτή της Πεντηκοστής

Η εορτή της Πεντηκοστής

 

Δόγμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι ότι η εκπόρευση του Αγίου Πνεύματος γίνεται μόνο από τον Πατέρα, ενώ κατά την Καθολική εκκλησία το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται και από τον Υιό.

Η διαφορά αυτή είναι γνωστή ως filioque (λατινικά «και εκ του Υιού»)υποβιβάζεται με τον τρόπο αυτό το Άγιο Πνεύμα και εισάγει διαρχία στην Αγία Τριάδα. Δυστυχώς όμως αυτή η θεολογική διαμάχη οδήγησε τελικά και στο οριστικό σχίσμα της Εκκλησίας.

Γράφει ο π. Αντώνιος Χρήστου

 

Μία από τις μεγαλύτερες Εορτές της Ορθόδοξης Εκκλησίας, είναι η Εορτή της Πεντηκοστής. Στην εορτή αυτή εορτάζουμε το γεγονός ότι 50 ημέρες μετά την Ανάσταση του Κυρίου και 10 μετά την Ανάληψή Του, έλαβε χώρα η επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος στους 12 μαθητές (την θέση του Ιούδα είχε πάρει ο Ματθίας) λαμβάνοντας το Άγιο Πνεύμα σε μορφή πύρινων γλωσσών.

Οι Απόστολοι άρχισαν να ομιλούν ξένες γλώσσες (γλωσσολαλιά), γεγονός που έγινε αντιληπτό από Ιουδαίους και προσήλυτους που ήταν στην Ιερουσαλήμ. Η Πεντηκοστή θεωρείται η γενέθλιος ημέρα της Εκκλησίας γιατί έπειτα και από το πρώτο κήρυγμα του Αποστόλου Πέτρου, βαφτίστηκαν εκείνη την ημέρα 3.000 νέα μέλη της χριστιανικής εκκλησίας. (Πράξεις 1:13-15· 2:1-41).

Το Άγιο Πνεύμα, γνωστό και ως ο Παράκλητος, είναι ομοούσιο, ομότιμο, ομόθρονο και ισοδύναμο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, του Ενός Τριαδικού Θεού και όχι απλά μια αφηρημένη, απρόσωπη και ουδέτερη δύναμη Του ή κτίσμα, όπως διατράνωναν διάφοροι Αιρετικοί με επικεφαλής τον Μακεδόνιο. Η Β΄ Οικουμενική Σύνοδος (Κωνσταντινούπολη, 381 μ.Χ. με συμμετοχή 150 Επισκόπων) συμπλήρωσε τα 7 άρθρα της Α’ εν Νικαία Οικουμενικής Συνόδου (325 μ.Χ.), δογματίζοντας άλλα 5 (ΚαὶεἰςτὸΠνεῦματὸἍγιον,…. Καὶζωὴντοῦ μέλλοντος αἰῶνος. Ἀμήν.) ξεκαθαρίζοντας μία για πάντα την αξία και την ύπαρξη του Αγίου Πνεύματος, το οποίο είναι το κατεξοχήν τελετουργικό και αγιαστικό στη ζωή των πιστών της Εκκλησίας.

  Ο Βίος του Αγίου Στυλιανού

Δόγμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι ότι η εκπόρευση του Αγίου Πνεύματος γίνεται μόνο από τον Πατέρα, ενώ κατά την Καθολική εκκλησία το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται και από τον Υιό. Η διαφορά αυτή είναι γνωστή ως filioque (λατινικά «και εκ του Υιού»)υποβιβάζεται με τον τρόπο αυτό το Άγιο Πνεύμα και εισάγει διαρχία στην Αγία Τριάδα. Δυστυχώς όμως αυτή η θεολογική διαμάχη οδήγησε τελικά και στο οριστικό σχίσμα της Εκκλησίας. Η βιβλική θεολογική βάση για το θέμα βρίσκεται στο Ευαγγέλιο του Ευαγγελιστού Ιωάννη, όπου ο Ιησούς λέγει στους μαθητές λίγο πριν από τη σύλληψή Του:

«όταν δε έλθη ο Παράκλητος, ον εγώ πέμψω υμίν παρά του Πατρός, το Πνεύμα της Αληθείας, ό παρά του Πατρός εκπορεύεται, εκείνος μαρτυρήσει περί εμού» (Ιωάν. ιε΄ 26). Χρειάζεται όμως διάκριση, είναι άλλο η πέμψη, αφού ο Χριστός είναι ομοούσιος με το Άγιο Πνεύμα, λόγω της κοινής τους φύσης (Ο Χριστός μετά την Ανάστασή παραδίδει τηνΙερά Εξομολόγηση:καὶτοῦτοεἰπὼνἐνεφύσησεκαὶ λέγει αὐτοῖς· λάβετε ΠνεῦμαἍγιον· (Ιωαν, 20,22) και άλλο η εκπόρευση η οποία αποτελεί υποστατικό ιδίωμα του Πατέρα και όχι του Υιού.

Ερχόμαστε στο θέμα του τίτλου του άρθρου μας. Ουσιαστικά θίγει δύο ερωτήματα : α) Τι είναι; και β) Γιατί δεν συγχωρείται η βλασφημία του Αγίου Πνεύματος; Ο Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς απαντά και στα δύο ερωτήματα ως εξής:

α) «Είναι η βλασφημία κατά της αλήθειας και της ζωής, που προέρχονται από το Άγιο Πνεύμα. Ο άπιστος που μισεί και διώκει την αλήθεια του Θεού, βλασφημεί κατά του Αγίου Πνεύματος. Ο αυτόχειρας που μισεί και αφαιρεί τη ζωή του, βλασφημεί κατά του Αγίου Πνεύματος. Εφόσον το Άγιο Πνεύμα αποκαλείται και Πνεύμα της Αληθείας και της ζωής». Και

  Πεντηκοστή: Ανάλυση και συμβολισμοί της Εορτής

β) «Επειδή στα μεν πρώτα υπάρχει ντροπή και μετάνοια ενώ στο δεύτερο δεν υπάρχει. Στα μεν πρώτα, λοιπόν, ο άνθρωπος, αν και αμαρτάνει, διαθέτει ντροπή και φόβο που τον συνδέει με τον Θεό, ενώ στο δεύτερο η σχέση με τον Θεό διακόπτεται και ο ασεβής άνθρωπος ανεπίστρεπτα και εντελώς απομακρύνεται από τον Θεό. Στα μεν υπάρχει αδυναμία στο δε εμμονή. Στα μεν η ψυχή ταξιδεύει στο σκοτάδι και αποκαλεί το σκοτάδι φως.

Στο δε συμβαίνει ο άνθρωπος να μην έχει την παραμικρή διάθεση να σωθεί και είναι γνωστό ότι ο Θεός δεν σώζει με τη βία». Επομένως έχει να κάνει με την συνεχή αμετανοησία του ανθρώπου, θέλει προσοχή!

 

πηγή

Αφήστε μια απάντηση