Ο «Βλάχικος Γάμος» της Θήβας
Ο πολύ γνωστός βλάχικος γάμος είναι από τις γνωστές λαογραφικές γιορτές αναπαράστασης παραδοσιακού γάμου της ελληνικής υπαίθρου. Η γιορτή αυτή περιλαμβάνεται στα έθιμα της Καθαρής Δευτέρας που γίνεται στη Θήβα και στο Δαφνί Λακωνίας
Η γιορτή αυτή στην οποία τη νύφη υποδύεται άντρας και περιλαμβάνει διάφορα επιμέρους στάδια όπως ξύρισμα του γαμπρού, στόλισμα της νύφης, το παντρολόγημα και καταλήγει σε χορό και γλέντι των καλεσμένων.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Τα τελευταία χρόνια η γιορτή επανήλθε και σημειώνει μεγάλη επιτυχία.
Το έθιμο του Αχυρένιου-Γληγοράκη στη Βόνιτσα Αιτωλοακαρνανίας
Tο έθιμο του Αχυρένιου- Γληγοράκη αναβιώνει κάθε Καθαρά Δευτέρα στην πόλη της Βόνιτσας. Είναι μια νότα παράδοσης που καταφέρνει συνδυάζοντας σάτιρα και διασκέδαση να προσφέρει κάθε φορά ξεχωριστές στιγμές στους επισκέπτες και τους ντόπιους.
Οι απόψεις για τη προέλευση του εθίμου διίστανται. Σε μια προσπάθεια να βρούμε τις ρίζες του ερχόμαστε μπροστά σε πολλές και διαφορετικές εκδοχές, η καθεμιά από τις οποίες αποδίδει με το δικό της τρόπο τη γέννηση και καταγωγή του εθίμου.
Μουτζούρηδες στον Πολύσιτο της Βιστωνίδας
Η προετοιµασία ξεκινά από την προηγούµενη µέρα µε την παρα- σκευή της παραδοσιακής Λαγάνας και το βράσιµο της φασολάδας από τις γυναίκες του χωριού, για να προ- σφέρουν στους επισκέπτες τους την επόµενη µέρα. Τους επισκέπτες τους περιµένει µια έκπληξη, αφού τους υποδέχονται δύο µεταµφιεσµένοι οι οποίοι προσπαθούν να τους µουν- τζουρώσουν µε την καπνιά από το καζάνι που έβραζε η φασολάδα έτσι ώστε όλοι να γιορτάσουν την Κα- θαρή ∆ευτέρα µασκαρεµένοι!
* Το έθιµο του αλευροµουτζου- ρώµατος συναντάµε και στο Γαλαξίδι µε τους καρναβαλιστές να χορεύουν κυκλωτούς χορούς αλευ- ρωµένοι και µουτζουρωµένοι!
Το έθιμο του “Αγά” στα Μεστά της Χίου
Το έθιμο έχει τις ρίζες του στην τουρκοκρατία γύρο στα 1830-1840.
Αποτελεί μία χλευαστική αναπαράσταση των Τούρκων «καδήδων», δηλαδή δικαστών της εποχής που με την πρώτη ευκαιρία τιμωρούσαν τους Χιώτες.
Την ημέρα της Καθαρής Δευτέρας, ο «Αγάς» εισβάλει στα Μεστά της Χίου και μαζί με την συνοδεία του, πιάνει θέση στην κεντρική πλατεία του χωριού. Και τότε, ξεκινά η «δίκη.
Με ένα… πλαστικό ρόπαλο ο “Αγάς” μοιράζει τα πρόστιμα ανάλογα με το παράπτωμα του κάθε κατηγορουμένου διασκεδάζοντας το που γελά και αναρωτιέται ταυτόχρονα αν μετά είναι και η σειρά του.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});
Του Κουτρούλη ο Γάμος στη Μεθώνη
Το κυρίαρχο έθιμο του τριημέρου της Αποκριάς στη Μεθώνη είναι η αναβίωση του «γάμου»που γίνεται το μεσημέρι της Καθαράς Δευτέρας στην παραλία της πόλης.
Ο Κουτρούλης ήταν ιστορικό πρόσωπο που είχε την καταγωγή του από τη Μεθώνη. Ο Ιωάννης Κουτρούλης δημιούργησε παράνομο δεσμό με μια γυναίκα που ήταν ήδη παντρεμένη και που όλες οι προσπάθειες για διαζύγιο συναντούσαν την άρνηση της Εκκλησίας. Τελικά, μετά από 17 χρόνια παράνομης συμβίωσης του ζευγαριού, το διαζύγιο δίνεται, και αμέσως ακολουθεί ο «Γάμος του Κουτρούλη» με την καλή του. Μετά από τέτοια ταλαιπωρία που έχει περάσει το ζεύγος, το γλέντι που στήνεται είναι τρικούβερτο!
Ο Μπέης στην Αλεξανδρούπολη
Στην Αλεξανδρούπολη την Καθαρή Δευτέρα ένας κάτοικος της πόλης μεταμφιέζεται σε Μπέη και ηγείται μιας χαρούμενης παρέας που μοιράζει ευχές για το καλό, αλλά δεν αφήνει και τίποτα ασχολίαστο. Ο «Μπέης», ή «κιοπέκ Μπέης», κληροδοτήθηκε, όπως και τόσα άλλα
Ο «χορός των παπάδων» και ο «κορφιάτικος γάμος» στην Κέρκυρα
Η αυλαία της Αποκριάς στην Κέρκυρα πέφτει με την αναβίωση των εθίμων του «κορφιάτικου γάμου» και του «χορού των παπάδων».
Και τα δύο έθιμα αναβιώνουν σε χωριά του νησιού, διαχωρίζοντας τις Απόκριες στο νησί, σύμφωνα με την πρόεδρο του Λυκείου Ελληνίδων Κέρκυρας Λίζα Γαστεράτου-Αλεξάκη, σε δύο είδη καρναβαλιού, στο αστικό και στης υπαίθρου.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});