Έχετε κακό μάτι; Ευχές για ξεμάτιασμα και τρόποι για να αντιμετωπίσετε τη βασκανία

 

Έχετε κακό μάτι; Ευχές για ξεμάτιασμα και τρόποι για να αντιμετωπίσετε τη βασκανία

Έχετε κακό μάτι; Ευχές για ξεμάτιασμα και τρόποι για να αντιμετωπίσετε τη βασκανία

 

Το ξεμάτιασμα γίνεται με ευχές, προσευχές και μεθόδους που περιγράφονται σε αυτό το άρθρο. Με τον όρο μάτιασμα ή κακό μάτι ή βασκανία, αναφερόμαστε σε μια ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση, ότι ένας άνθρωπος μπορεί να επηρεαστεί αρνητικά από την κακή ενέργεια, τη ζήλια, το θαυμασμό ή ακόμα και μια απλή ματιά, ενός άλλου! Τώρα, το αν υπάρχει ή όχι κακό μάτι, αποτελεί μία άλλη συζήτηση.

 

Πότε χρειάζεστε ξεμάτιασμα; Πως θα διώξετε το κακό μάτι;

Μήπως λοιπόν χρειάζεστε ξεμάτιασμα; Νοιώθετε εξάντληση, πονοκέφαλο, ζαλάδες, σωματική ή ψυχική κατάπτωση; Σας έχουν ματιάσει; Σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση, αν βάλετε ένα γαρύφαλλο ξερό (όχι λουλούδι, αλλά αυτό που χρησιμοποιούμε στην μαγειρική) στη φωτιά ή το κάψετε με έναν αναπτήρα και σκάσει με θόρυβο τότε είστε ματιασμένος. Δείτε πως θα το ξεπεράσετε και θα νιώσετε καλύτερα.

Το βασικό στοιχείο της παράδοσής μας είναι ότι το ξεμάτιασμα γίνεται αφιλοκερδώς και ο ματιασμένος δεν πρέπει καν να πει ευχαριστώ σε αυτόν που τον ξεματιάζει. Συνεπώς κάθε οικονομικό ή άλλο αντάλλαγμα σε αυτόν που ξεματιάζει, αυτομάτως ακυρώνει την ευχή!

 

Διώξτε το κακό μάτι με τη μέθοδο και την ευχή που σας ταιριάζει:

 

Ευχές από τη λαϊκή παράδοση

Η πίστη στο “κακό μάτι” έχει βαθιές ρίζες στην ελληνική παράδοση και σύμφωνα με αυτήν δεν ματιάζονται μόνο οι άνθρωποι, αλλά τα φυτά, τα ζώα, υλικά αντικείμενα ή και περιουσίες! Η Εκκλησία παραδέχεται τη βασκανία, γι’ αυτό και χρησιμοποιεί διάφορες ευχές για το ξεμάτιασμα.

Τα “ξεματιάσματα” διαφέρουν από τόπο σε τόπο και μεταδίδονται από τη μία γενιά στην άλλη. Ο “ματιασμένος” που δέχεται τις ευχές, δεν πρέπει να πει “ευχαριστώ” γιατί το ξεμάτιασμα δε θα πιάσει! Παρακάτω παραθέτουμε κάποιες ευχές, που σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση, διώχνουν το “κακό μάτι”. Το αν πιάνουν ή όχι, θα μας το πείτε εσείς που θα τις δοκιμάσετε.

Σύμφωνα με την παράδοση, την ευχή πρέπει να σας την μάθει ένας άντρας, αλλιώς δεν θα “πετύχει”!

 

Ξεμάτιασμα με λάδι.

Σε ένα μικρό φλιτζάνι ή πιατάκι, βάζετε δύο δάχτυλα νερό. Σε ένα μπολάκι, ρίχνετε λίγο ελαιόλαδο. Αρχίζετε ο ξεμάτιασμα λέγοντας “Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος για τον/την (αναφέρετε το όνομα του/της ματιασμένου/ης)”. Παράλληλα σταυρώνετε τρεις φορές το φλιτζάνι ή το πιάτο με το νερό. Στη συνέχεια, πρέπει να πείτε μόνο μία από τις παρακάτω ευχές:

Ευχή 1: “Ιησούς Χριστός νικά κι όλα τα κακά σκορπά”.

Ευχή 2: “Ιησούς Χριστός νικά, κι αν είναι μάτι το σκορπά, η κυρά η Παναγιά”.

Ευχή 3: “Άγιοι Ανάργυροι και θαυματουργοί, δωρεάν ελάβατε δωρεάν δότε ημίν”. Την ώρα που το λέτε αυτό, ρίχνετε μία μόνο σταγόνα από το λάδι, μέσα στο νερό. Επαναλαμβάνετε δύο φορές ακόμα την ίδια ευχή και ρίχνετε άλλες δύο σταγόνες λάδι στο ποτήρι με το νερό. Αν όταν πέσουν πάνω στην επιφάνεια του νερού ενωθούν σε μία και απλώσουν στο νερό, τότε ξέρουμε ότι ο άλλος είναι ματιασμένος. Αντίθετα αν μείνουν ξεχωριστά χωρίς να διαλυθούν πάνω στο νερό, δεν είναι ματιασμένος.

  Αυτό είναι το φυτό που διώχνει τη γρουσουζιά, τη γλωσσοφαγιά και το κακό μάτι!

Αν διαπιστώσετε ότι είναι ματιασμένος, διαβάστε τα παρακάτω λόγια “Βασκανία ηπέρασε και τα δέντρα ξερίζωσε. Βασκανία πού υπάγεις και τα δέντρα ξεριζώνεις. Πάγω στο κεφάλι του (της), να του (της) πιω το αίμα. Βασκανία λείψε από το κεφάλι του (της) και πήγαινε στα μονόκερα, δίκερα, τρίκερα, τετράκερα, πεντάκερα, εξάκερα, επτάκερα, οκτάκερα, εννιάκερα, δεκάκερα, εντεκάκερα, δωδεκάκερα, εις το πυρ το εξώτερον το ετοιμασμένο, το μυρισμένο και εις τον Θεό παραδομένο στ’ άγρια βουνά και στ’ άκαρπα δέντρα έξω το κακό, έξω το κακό, έξω το κακό”.

Επίσης μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την παρακάτω προσευχή.

Ιησούς Χριστός επέρασε και πάλι ξαναπέρασε.Το ραβδί του ακούμπησε τον όφη και την όφισσα και την κακιά γειτόνισσα. Άγιοι Ανάργυροι θαυματουργοί, Κοσμά και Δαμιανέ, δωρεά ελάβατε, δωρεά να δώσετε του (λέμε το όνομα του ατόμου που έχει ματιαστεί), το κακό να σκορπίσετε. Ιησούς Χριστός νικά κι όλα τα κακά σκορπά, η κυρά η Παναγιά που σκορπίζει τα κακά (την τελευταία φράση επαναλαμβάνουμε τρεις φορές).

 

Ξεμάτιασμα από την Μικρά Ασία

Στην αρχή, μετράμε από το 1 εως το 9. Συνεχίζουμε με την ευχή:

Μάτια που τον/την ματιάσανε, τρία είναι καλά να τον γιατρέψουν,πατήρ υιος και άγιο πνεύμα, και του/της (λέμε το όνομα του ανθρώπου που ξεματιάζουμε) το κακό, στην γη να σκορπιστεί και την υγειά του να’χει!

 

Νησιώτικο ξεμάτιασμα

Ξεκινάμε λέγοντας “Στο όνομα του/της…” και αναφέρουμε το όνομα του προσώπου που ξεματιάζουμε. Επαναλαμβάνουμε τρεις φορές την παρακάτω ευχή:

Σταυρός στον ουρανό, Σταυρός στη γη, κι αν είναι μάτι να φύγει. Ανάτριχα ήρθε, ανάτριχα να φύγει.

Όση ώρα λέμε την ευχή, σταυρώνουμε τον ματιασμένο. Στο τέλος φυσάμε τρεις φορές!

 

Εκκλησιαστικές ευχές

Η ορθόδοξη εκκλησία αποδέχεται την ύπαρξη της βασκανίας, αλλά τη συνδέει με “πονηρά πνεύματα” και υποστηρίζει ότι οι ευχές ενάντια στο κακό μάτι, πρέπει να διαβάζονται μόνο από ιερείς και όχι από τον καθέναν μας!

Ο Άγιος Νεκτάριος και ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, αναφέρουν ότι η Βασκανία είναι πάθος. Ο Άγιος Νεκτάριος τονίζει στο βιβλίο του ”γνώθι σ αυτόν”, ότι σαν αιτία της Βασκανίας διακρίνει ότι υπάρχει μέσα στην καρδιά του Βάσκανου ανθρώπου, το μίσος, η ζήλια και ο φθόνος. Για αυτό και κατατάσσει την Βασκανία στα πάθη. Σύμφωνα λοιπόν με την Ορθόδοξη Εκκλησία, η βασκανία δεν είναι μια απλή ενέργεια των οφθαλμών, αλλά ένα φοβερό πάθος.

Και πίσω από αυτό το πάθος, κατά τον Άγιο Νεκτάριο και τους Πατέρες της Εκκλησίας, κρύβεται πάντοτε ένας δαίμονας, αυτός που αποκαλούν ”βάσκανο δαίμονα ”.

Διαβάστε παρακάτω τις εκκλησιαστικές ευχές. Αν δεν υπάρχει ιερέας, μπορεί να ειπωθεί απλά σαν προσευχή από το άτομο που έχει το πρόβλημα. Τις παρακάτω ευχές της Εκκλησίας συστήνει και ο Άγιος Παίσιος στο σύγγραμμα του “Γέροντος Παϊσίου Αγιορείτου Λόγοι Α΄, Με πόνο και αγάπη για το σύγχρονο άνθρωπο, Ιερόν Ησυχαστήριον «Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος» Σουρωτή Θεσσαλονίκης 1998,σ. 109”.

 

Ευχή επί βασκανίαν (Άγιος Παίσιος).

Του Κυρίου δεηθώμεν. Κύριε ο Θεός ημών, ο Βασιλεύς των αιώνων, ο παντοκράτωρ και παντοδύναμος, ο ποιών πάντα και μετασκευάζων μόνω τω βούλεσθαι, ο την επταπλάσιον κάμινον και τη φλόγα την εν Βαβυλώνι εις δρόσον μεταβαλών και τους αγίους σου τρεις Παίδας σώους διαφυλάξας, ο ιατρός και θεραπευτής των ψυχών ημών, η ασφάλεια των εις σε ελπιζόντων, σου δεόμεθα και σε παρακαλούμεν, απόστησον, φυγάδευσον και απέλασον πάσαν διαβολική ενέργειαν, πάσαν σατανικήν έφοδον και πάσαν επιβουλήν, περιέργειάν τε πονηρά και βλάβη των οφθαλμών βασκανίαν των κακοποιών και πονηρών ανθρώπων υπό του δούλου σου [όνομα του ματιασμένου/ης], και ή υπό ωραιότητος ή ανδρείας ή ευτυχίας ή ζήλου και φθόνου ή βασκανίας συνέβη, αυτός, φιλάνθρωπε Δέσποτα, έκτεινον την κραταιάν σου χείρα και τον βραχιονά σου τον ισχυρόν και ύψιστον, και επισκοπών επισκόπησον το πλάσμα σου τούτο, και κατάπεμψον αυτώ Άγγελον ειρηνικόν, κραταιόν, ψυχής και σώματος φύλακα, ος επιτιμήσει και απελάσει απ’αυτού πάσαν πονηράν βουλήν, πάσαν φαρμακείαν και βασκανίαν των φθοροποιών και πονηρών ανθρώπων, ίνα υπό σου ο σος ικέτης φρουρούμενος, μετ’ ευχαριστίας ψάλλη σοι “Κύριος εμοί βοηθός, και ου φοβηθήσομαι τι ποιήσει μοι άνθρωπος” και πάλιν “ου φοβηθήσομαι κακά, ότι σοι μετ’ εμού ει, ότι συ ει ο Θεός, κραταίωμά μου, ισχυρός εξουσιαστής, άρχων ειρήνης, πατήρ του μέλλοντος αιώνος”. Ναι, Κύριε ο Θεός ημών, φείσαι του πλάσματός σου, και σώσον τον δούλο σου από πάσης βλάβης και επήρειας της εκ βασκανίας γινομένης, και ανώτερον αυτόν παντός κακού διαφύλαξον, πρεσβείαις της υπερευλογημένης, ενδόξου Δεσποινής ημών Θεοτόκου και αειπαρθένου Μαρίας, των φωτοειδών Αρχαγγέλων, και παντών σου των Αγίων. Αμήν.

  Ποιοι «ματιάζονται» εύκολα και τι ακριβώς συμβαίνει με τη βασκανία

 

Ευχή του Ιωάννη του Χρυσοστόμου.

Ο ιατρός και θεραπευτής των ψυχών ημών, η ασφάλεια των εις Σε ελπιζόντων. Σου δεόμεθα και σε παρακαλούμεν, φυγάδευσον και απέλασον πάσαν διαβολικήν ενέργεια, πάσαν σατανικήν έφοδον και πάσα επιβουλήν. Περιέργειαν δε πονηράν και βλάβην και οφθαλμών βασκανίαν… από του δούλου σου ή υπό ωραιότητος ή ανδρείας ή ευτυχίας ή ζήλου ή φθόνου ή βασκανίας, συνέβη και κατάπεμψον άγγελον ειρηνικόν, κραταιόν ψυχής και σώματος φύλακα, όστις επιτιμήσει και απελάσει πάσαν πονηράν βουλήν, πάσαν φαρμακείαν και βασκανίαν των φθοροποιών και φθονερών.

 

Ξεμάτιασμα για μικρά παιδιά

Επίσης, το παρακάτω τροπάριο συστήνεται από την Εκκλησία, σε περίπτωση μικρών ή ακόμη και αβάπτιστων παιδιών.Παίρνετε λίγο βαμβάκι, το βουτάτε σε καντήλι πού έχετε δίπλα σε εικόνες αγίων και αλείφετε το παιδί στο μέτωπο και το πρόσωπο σταυρωτά και θα πείτε τα παρακάτω λόγια. Αν δεν έχετε καντήλι, μπορείτε και με ένα μικρό Σταυρό να τα σταυρώνετε, όσο λέτε το τροπάριο:

Σταυρός ο φύλαξ πάσης της Οικουμένης, Σταυρός η ωραιότης της Εκκλησίας, Σταυρός βασιλέων το κραταίωμα, Σταυρός πιστών το στήριγμα,Σταυρός Αγγέλων η δόξα καί των δαιμόνων το τραύμα. Εξηγόρασας ημάς εκ της κατάρας του νόμου τω Σταυρώ προσηλωθείς και τη λόγχη κεντηθείς την αθανασίαν επήγασας ημίν Σωτήρ ημών Δόξα Σοι.

 

Φυλαχτά για προστασία από το κακό μάτι

Από την αρχή της ιστορίας του ανθρώπου βασιλείς, βασίλισσες, επίσκοποι, σουλτάνοι και απλοί άνθρωποι αποζητούν αντικείμενα με υπερφυσικές ικανότητες που θα τους βοηθήσουν προσφέροντάς τους προστασία, φέρνοντας τύχη, πλούτο, θεραπεία από ασθένειες και γενικά την επίτευξη των στόχων και την πραγματοποίηση επιθυμιών. Αυτά τα αντικείμενα είναι τα φυλακτά.

Ένα φυλακτό θα μας βοηθήσει να εστιάσουμε και να ενισχύσουμε τις δυνάμεις μας. Εστιάζοντας, κάνουμε τις σωστές σκέψεις που με τη σειρά τους μας οδηγούν στις σωστές πράξεις, που με τη σειρά τους θα μας οδηγήσουν στο μέλλον που επιθυμούμε. Σαν ενισχυτής των δικών μας δυνάμεων, ένα φυλακτό ενώνει το δικό μας δυναμικό με εκείνο του σύμπαντος πολλαπλασιάζοντας έτσι μια δική μας μικρή, ατομική προσπάθεια.

  Στηβ Ντούζος: «Έπεσα σε κώμα, πέθανα! Η Παναγία μου έδωσε άλλη μία ευκαιρία να ζήσω»

Από τότε που υπάρχει ο άνθρωπος, νιώθει πιο ασφαλής και πιο δυνατός φορώντας ένα αντικείμενο που έχει “προγραμματιστεί” για να τον βοηθήσει και να τον προστατεύσει. Και πολλές φορές, συχνά, η βεβαιότητα και σιγουριά που χαρίζει η αίσθηση μιας προστασίας πέρα από τις διαστάσεις που αντιλαμβανόμαστε, μπορεί και να είναι αρκετές για να μας κάνουν να πάρουμε αυτό που θέλουμε: προστασία, αγάπη, υγεία, δύναμη.

 

Η ιστορία της βασκανίας

Η βασκανία προέρχεται από τη Μέση Ανατολή, από την οποία διαδόθηκε στην Ελλάδα, και στη συνέχεια στις υπόλιπες ευρωπαϊκές χώρες. Οι αρχαίοι Έλληνες, αλλά και οι Ρωμαίοι πίστευαν στη βασκανία. Εξαιρουμένων κάποιων σκεπτικιστών, η πίστη στο κακό μάτι ήταν ευρέως διαδεδομένη τόσο στα λαϊκά όσο και στα ανώτερα στρώματα της κοινωνίας. Ο Δημόκριτος, ο Αριστοτέλης, ο Πλούταρχος, ο Ηλιόδωρος και πολλοί άλλοι επιφανείς αρχαίοι συγγραφείς, αναφέρουν στα συγγράμματα τους το φαινόμενο, προσπαθώντας να του δώσουν λογική εξήγηση.

Επίσης και οι Ρωμαίοι Βιργίλιος και Κικέρων παραδεχόταν την ύπαρξη της βασκανίας. Οι Ρωμαίοι πίστευαν ότι το κακό μάτι μπορούσε να βλάψει όχι μόνο τον άνθρωπο αλλά και ότι είχε προσφιλές, όπως συγγενικά πρόσωπα, παιδιά ή ακόμη και κατοικίδια ζώα. Τα παιδιά θεωρούνταν ιδιαίτερα ευάλωτα στο κακό μάτι και οι Ρωμαίοι τα είχαν θέσει υπό την προστασία της θεάς Cumina, η οποία είχε ως μοναδικό προορισμό να αποτρέπει την επίδραση της βασκανίας.

Αργότερα, αναφορές στην βασκανία καταγράφονται στο Κοράνι, καθώς και σε Εβραϊκά ιερά κείμενα. Τα σημερινά χρόνια, η πίστη στο κακό μάτι είναι πιο διαδεδομένη στη Μέση Ανατολή, στη δυτική αλλά και στην ανατολική Αφρική, κεντρική και νότια Ασία, αλλά και στην Ευρώπη, κυρίως στις μεσογειακές χώρες.

Στην Ελλάδα, καθώς και στην Τουρκία και τις χώρες της Μέσης Ανατολής, όπου η πλειοψηφία του πληθυσμού είναι σκουρόχρωμη και δεν υπάρχουν πολλοί άνθρωποι με μάτια ανοικτού χρώματος, θεωρείται ότι τα ανοιχτόχρωμα και ειδικά τα μπλε μάτια μπορούν να ματιάσουν ευκολότερα. Έτσι λοιπόν τα φυλακτά που προστατεύουν από το μάτι, έχουν την μορφή μπλε ματιών. Η Εκκλησία δεν αρνείται τη βασκανία, την αποδίδει όμως σε επέμβαση του πονηρού πνεύματος και τη θεωρεί έργο του διαβόλου.

Εκκλησιαστικοί συγγραφείς ταυτίζουν τη βασκανία με το φθόνο. Θεωρούν επίσης ότι η βασκανία νλάπτει όχι μόνο τον παθόντα, αλλά και εκείνον που την προκαλεί. Με την καθιέρωση ευχών κατά της βασκανίας, αλλά και φυλακτηρίων, η εκκλησία αποδέχτηκε την ύπαρξή της. Στις χώρες της Ανατολής, πιστεύεται ότι ο άνθρωπος περιβάλλεται από ενέργεια, τη γνωστή “αύρα”. Η φθονερή ματιά είναι ικανή να τρυπήσει την αύρα και να βλάψει τον άνθρωπο.

Οι ανατολίτες θεραπευτές ξεματιάζουν συνήθως περνώντας τα χέρια τους πάνω από το σώμα του παθόντος, για να κλείσουν τις ανοικτές οπές της αύρας του παθόντος. Με τον τρόπο αυτόν επαναφέρουν τη ζωτική ενέργεια που χάθηκε εξαιτίας της βασκανίας.

 

kontranews.gr

Αφήστε μια απάντηση